Skip to content

Bivirkninger ved at spise naturligt/stenalderkost

11. november 2012
Billede

Foto: Mads Eneqvist.

Af: Mette Helbæk, grønthandler

Der er et paradigmeskift i gang for tiden, for to fløje kæmper om hvilken hest der er mest ‘naturlig’ at satse på, hvis verdens sundheds- og klimaproblemer skal løses. Skal vi tage udgangspunkt i, hvad verden og menneskekroppen er designet til at kunne håndtere, eller skal vi se på hvad vi gennem teknologiske fremskridt har dannet mulighed for at vi kan spise og byde verden – dermed hvad vi har udviklet af medikamenter og ny teknologi som kan stoppe eller forsinke de ødelæggelser, vores indgreb skaber?

Overskrifterne, når dagspressen behandler emnerne sundhed og klimaproblemer ligner den ovenstående: Korte, catchy, med lovninger om at du får ny viden serveret på en let forståelig måde. De skal helst også love i få sætninger, at din livsstil er ok, at du er ok, at vi og verden er ok, vi kan godt køre på lidt endnu. Der kommer jo en læge eller en ingeniør og redder os!

Jeg tror desværre ikke det er så enkelt. Jeg tror hvert enkelt individ skal ind i kampen for at skabe en bedre verden. Ikke bare ved at give donationer til kræftbekæmpelse og skrive under mod regnskovsfældninger og like Dyrenes Beskyttelse på Facebook (det må man selvfølgelig godt hvis man vil). Men også ved hver dag at prøve at leve så bæredygtigt som muligt. Tænk hele processen igennem, når du spiser og køber ind og tag altid det valg, som belaster verden og din egen organisme mindst. Jeg tror på, vi og verden, alt der lever, er en stor organisme, som er designet til at passe sammen. Heldigvis følger der nydelse og ny energi med, hvis man griber det rigtigt an, så kampen skal nok blive sjov og rar.

Som Tor Nørretranders skriver i forordet til Pontus Elofssons bog ‘På noma får man vin med klumper i’: “Budskabet er det enkle, at vi som biologiske væsener er udstyret med en smagssans og en appetit, som er langt klogere, end vi troede. Hvis vi går efter det, der smager virkelig godt – og ikke bare distanceblænder os med sødme og fedme – er det sjovt nok også virkelig sundt for os og for planeten” 

DEN LISTE DU LEDER EFTER ER HER

Undskyld, jeg kom som sædvanlig til at skrive alt for meget om noget måske lidt kedeligt. HER er listen jeg lovede i overskriften.

Hvis flere spiser naturligt, dvs. undgår præfabrikerede produkter og alt det, der påvirker dit blodsukker hurtigt (sukker, hvidt mel etc.), så vil det påvirke hele samfundet såvel som dig selv. Her er nogle bivirkninger, find selv på flere.

LÆS MERE OM AT SPISE NATURLIGT HER

LÆS OM DIN BAGHAVES PALÆOKASSE I SAMARBEJDE MED THOMAS RODE

Bivirkning nummer 1: Du kan risikere at få så meget overskydende energi, at du ikke kan mærke din trang til at se TV og lignende lavenergiaktiviteter.

Bivirkning nummer 2: I indkøringsfasen vil du muligvis opleve problemer af social karakter. Du kan virke frelst og/eller skør på dine omgivelser.

Bivirkning nummer 3: Du kan opleve trang til at lave store ændringer i dit liv.

Bivirkning nummer 4: Cola-, kiks- og kagefabrikanter går hårde tider i møde. Det kan på kort sigt have store konsekvenser for det amerikanske bruttonationalprodukt.

Bivirkning nummer 5: Du vil begynde at efterspørge kød fra dyr, der har gået på græs og spist det, de naturligt er skabt til at leve af. Hermed vil Danmarks position som verdens førende svineproducent komme i problemer.

Bivirkning nummer 6: Der vil komme arbejdsløshed blandt læger og sygeplejersker. (De kan dog muligvis omskoles til biodynamiske landmænd, som der vil blive større efterspørgsel på).

Bivirkning nummer 7: Mange brancher vil opleve kursfald, især medicinalbranchen.

Bivirkning nummer 8: Du vil hyggeprutte mindre.

Bivirkning nummer 9: Der vil være forøget risiko for afhængighed af at spise godt – ved hvert eneste måltid.

Bivirkning nummer 10: 99% vil opleve en stigning i udgifter til madindkøb. Dette udligner sig dog senere i forløbet, når man generelt får trang til at købe mindre. 96% vil fx opleve reducerede udgifter til chips, slik, hotdogs og cola.

Bivirkning nummer 11: Din sultfølelse vil formindskes. Forvent mindre trang til at hyggesnacke.

Advertisements
2 kommentarer leave one →
  1. Michael Bengtsson permalink
    11. november 2012 15:47

    Meget enig, godt indlæg – meen lidt “sjovt” med en McDonalds reklame lige efter slutningen;-))
    Vh
    Michael

  2. 11. november 2012 18:29

    Hej mette, Nu har jeg fået kigget mig lidt rundt og syntes det en rigtig fin blog du har fået stablet på benene, jeg er selv rimelig ny, så dejligt med lidt inspiration – Kig gerne selv på min og giv lidt feedback, har ikke fået så meget kritik på den så ville dejligt med at høre lidt (: http://www.danskisverige.wordpress.com

    Mvh
    Dansken

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: