Skip to content

Din Baghave – fortid, nutid og ikke mindst fremtid

21. juni 2012

Billede

Foto: Forfatteren af dette indlæg i strid modvind. Det skulle gerne være fortid nu. Taget af Mads Eneqvist til Din Baghaves kogebog, som udkommer til efteråret.

_____

Af Mette Helbæk

Din Baghave blev startet af mig og en ven, Christopher Melin, for snart 2 år siden. Vi havde en fælles drøm om at gøre lokale, friskhøstede grøntsager af en helt særlig kvalitet tilgængelige for almindelige mennesker. Vi startede derfor den første Din Baghave på Østerbro, som var et stadesalg efter en ganske simpel forretningsmodel: Tidligt op hver morgen for at hente varer, sælge dem samme dag til (forståeligt nok!) vildt begejstrede kunder på vores lille plads på Nordre Frihavnsgade. Vi turede Sjælland rundt og bankede de dygtigste (og ofte også mest excentriske og besværlige) grønt- og frugtavlere op og overbeviste dem om at de skulle levere til os, selvom de fleste mente, vi var lidt skøre. Kunderne sagde til os ’det her er for godt til at være sandt’ og det var det desværre også. Det var sjovt men hårdt, svært og pludselig også ret koldt.

I oktober måned 2010 gav Christopher op på vores drøm for at finde nye måder at udleve sin passion for alt det, der vokser og smager. Han importerer nu vin og I kan nyde godt af hans brændende engagement for biodynamisk jorddyrkning, hvis I besøger Manfreds ude på Jægersborggade. Selv var jeg overbevist om, der var masser af eventyr endnu. Også selvom jeg var højgravid og nu stod alene tilbage med drømmen, den gamle skrammede varebil, det fint snedkererede tyske markedsstade og en container i Nordhavn til overnattende grøntsager.

Jeg skulle bare lige knække koden og finde ud af, hvordan man kunne tjene penge på den her drøm, uden at arbejde sig selv op. Først og fremmest skulle jeg have en butik under tag, det var vel det mindste, en højgravid dame kunne bede om. Så det fik jeg og butikken i Tullinsgade åbnede nogenlunde samtidig med, at min yngste, Sally, blev født. Hun nåede lige med til receptionen og havnede ellers midt i en turbulent periode af mit liv, hvor isvinteren gjorde det stort set umuligt at få noget op af jorden samtidig med at lokal såvel som international presse hev i mig fra den ene side for at høre om min kæmpe succes med denne fantastiske idé og jeg samtidig hev i mig selv for at finde ud af, hvilken form min forretning egentlig skulle have for også at være en økonomisk succes. Mit vævende svar til mig selv (og min bank) blev noget med stordrift og sæsonen 2011 startede med et brag – Din Baghave nu som grønthandlerkæde med hele tre filialer!

Desværre viste sommeren sig at blive den koldeste og vådeste i mands minde og der var ikke så mange på Amager, som havde lyst til at stå i riv og rusk og købe jordbær og ærter høstet samme morgen på en lokal økologisk gård. Det gik faktisk helt galt. Mine stader væltede, mine jordbær fløj ned ad gaden, kunderne holdt sig væk og personalet frøs. Bedre blev det ikke, da Torvehallerne åbnede og lokkede halvdelen af mit klientel til med deres bugnende mængder af velhængte bøffer, friske fisk, franske eddiker og håndskåret pålæg, varer som mine stamkunder jo lever og ånder for. Selv prøvede jeg en kort overgang at få det til at fungere med en bod derinde men logistikken var i opstartsfasen umulig og kommunikationsopgaven for stor. Selv når de fantastiske mennesker fra Birkemosegård kom forbi om søndagen med kæmpe grønkål, saftige fennikel og sprøde sølvbeder direkte fra marken, eller når jeg stod og delte smagsprøver ud på vandmeloner fra Køge eller frilandstomater i alle mulige farver, kiggede folk underligt på dem og styrede over til den konventionelle grønthandler, hvor æblerne var ens og polerede – og kostede det halve af mine biodynamiske i 16 forskellige sorter, håndplukket og hentet af mig selv i Slangerup. Det var ikke så rart.

Jeg bremsede derfor HELT op. Var ganske tæt på at smide håndklædet i ringen og erklære kampen for færdigkæmpet. Der var blevet tabt rigtig mange penge og kreditorerne stod i kø. Men heldigvis samlede gode folk mig op, satte mig tilbage i sadlen, skubbede forsigtigt bagpå og fik mig lige så stille og roligt tilbage over stepperne, helt derud hvor der stadig er drømme.

Jeg klarede mig igennem vinteren så godt jeg nu kunne, vejrguderne var heldigvis mildere stemt dette år og jeg var heldig at kunne tjene penge på at skrive til ugeblade og magasiner om mine elskede grøntsager, så kreditorerne også havde lidt at leve af.

Hvor er Din Baghave nu?

Tilbage fra de første år af Din Baghaves liv har jeg nu en kæmpe bunke artikler fra nær og fjern om min forretnings succes i sine forskellige former, et diplom for at gøre en forskel for dansk gastronomi og en udnævnelse som verdens bedste butik. Det er fint og godt alt sammen, hjælper lidt i kampens hede og når arbejdsdagene bliver lidt for lange i forhold til hvad min familie bryder sig om.

Men ikke mindst har jeg nogle mennesker, som har fulgt mig hele vejen. De stod i kø og hørte på røverhistorier, da Din Baghave første gang åbnede på Østerbro, de kom til receptionen i Tullinsgade, hvor 100 rabarberdrinksippende mennesker var stuvet sammen på 80 kvadratmeter, de følger med i hvor jeg åbner butik eller pop-up restaurant næste gang og hiver fat for at få mig til at komme tilbage til der hvor lige netop DE bor.

Det er selvfølgelig mine nye og gamle stamkunder, jeg skriver om. Uden dem var intet af det her muligt. Det er kvalitetsbevidste livsnydere, der ligesom jeg selv begejstres af friskhøstede grøntsager, dyrket i den rette jord af dygtige bønder. Mennesker der glædes over biodiversitet og forstår at det der smager bedst, er bedst. De kan lide, at ting ikke altid smager af det samme og ikke mindst kan de lide frugt og grøntsager, der smager af meget.

Hermed skal lyde en stort og dybfølt tak til alle mine stamkunder. Er du nået helt hertil, er du måske én af dem. Tak for det.

Hvad sker der i fremtiden

Din Baghaves turbulente start er i perioder gået ud over produktet og mine muligheder for at være med inde over alle de steder, jeg gerne vil. Det tager jeg hånd om nu ved at stramme konceptet endnu mere til, så det henvender sig endnu mere direkte til dem som vil have de allerbedste grønne varer og ikke alt mulig andet. Jeg vil ud i markerne og forsikre mig om, at hver eneste vare, mine kunder får, er noget helt særligt. Jeg kalder det for luksusgrøntsager, men der skal ikke være noget pænt og poleret over dem, de skal som altid vise hvor de kommer fra og hvad de kan. Og det skal IKKE være for godt til at være en holdbar sandhed som i den første sæson af Din Baghaves levetid.

Der bliver ændret lidt i åbningstider og i abonnementsordningen fra næste uge. Jeg har fået nye dygtige samarbejdspartnere, som hjælper til med administration, logistik og andre trængsler. Ikke mindst ØKONOMI. Og jeg glæder mig som et lille barn til igen at kunne bruge min tid på det, jeg brænder for: Grøntsagerne, kunderne, kommunikationen og missionen om at få flere til at være hooked på det, der er godt. Og KUN godt.

Jeg håber I er mange, der er med på endnu en omgang Baghave. Jeg er i hvert fald mere klar end nogensinde før.

Følg med her: www.dinbaghave.dk

 

PS: Det er ikke kun stamkunderne, som skal have tak. Rigtig mange mennesker har støttet mig i denne kamp, ikke mindst min fantastiske, skøre, passionerede mand Flemming, mine forældre, svigerforældre og søskende. Og mine dygtige, tålmodige leverandører.

18 kommentarer leave one →
  1. Linda Katarina Liebeck permalink
    21. juni 2012 08:36

    Så fantastiskt! Det gläder mig att det är krut i dig:) önskar dig all lycka o framgång, du inspirerar!!

  2. 21. juni 2012 10:53

    Dejlig læsning, du er SÅ SEJ Mette! Keep it up!

  3. 21. juni 2012 13:07

    Det er nu en fantastisk historie, og du og Flemming nogle helt særlige væsner. Tak for det!

  4. 21. juni 2012 14:31

    Laber læsning – vi hænger i. Ikke mindst børnene er blevet endnu rigere hver gang vi har været forbi din biks. Du har fandme bare at hænge i – no matter what! Skulle du en dag være tæt på (igen) så spørg dog om et par frivillige hænder til et event. Så kommer vi og redder dig 🙂

  5. 22. juni 2012 05:30

    Flot!

  6. Sara Møhlenberg permalink
    22. juni 2012 08:41

    stærk og meget inspirerende læsning for en spirende iværksætter. Du er MEGA sej!

  7. Stine Harrsen permalink
    22. juni 2012 10:17

    Og så et stort TAK, for at du valgte at fortsætte. Det sætter smil på vores andres læber – hver dag! Og tak for at jeg har muligheden for at lære min søn, hvordan grøntsager skal smage:)

  8. 24. juni 2012 16:44

    Du klør bare på! 🙂 efter den indsats du har lagt er det så dejligt at du får hjælp nu!
    Keep it going, vi savner dine varer på Bryggen! 🙂

  9. 25. juni 2012 06:43

    TAK for jeres kommentarer. De gør mig så glad. Hilsen Mette

  10. 25. juni 2012 08:07

    Din baghave er et fantastisk koncept, som vi elskede og besøgte dagligt (selv i regnvejr), mens I havde stade her på Østerbro. Den ældste elskede at guffe jordbær hjem i klapvognen, og jeg havde drømt, at hun og jeg kunne fortsætte ritualet med den lille i klapvognen sommeren ’12 igennem. I stedet spiser vi nu kun jordbær, når vi besøger bedsteforældre på landet (men dem besøger vi så til gengæld oftere), og hver gang jeg går forbi pladsen på vej i Brugsen, glæder jeg mig over, at vi for en stund fik lov til at være en del af eventyret. Alt det bedste fremover – også selv om vi begræder, at det er på Fr.berg…

  11. 25. december 2012 14:25

    These are essentially short term loans that do give you meet
    your fiscal troubles within a desired specific time period.
    Taking into consideration time limitations these loans are
    especially intended above an obligation no cost platform.
    As such, these are kept entirely cost-free from credential checksums.
    Concerns such as defaults, arrears, bankruptcy, CCJs and even IVAs
    are not considered right here. Further, there are also no collaterals related
    with these loans. There is minimal paper perform necessary on
    the element of borrower. There are also no hidden or
    additional documentation or faxing needed right here. Applying for
    these loans is also extremely practical. Folks only need filling an
    on-line form and when this gets authorized cash is received inside
    24 hours time frame. These loans are usually offered under convenient terms
    and conditions. The basic standard applicant
    criteria right here is that they must be a UK resident
    and of 18 years of age.

  12. 14. februar 2013 13:46

    Just what exactly truly encouraged u to post “Din Baghave – fortid, nutid og
    ikke mindst fremtid Din Baghaves blog”? I actuallyhonestly loved the
    blog post! Thank you ,Priscilla

  13. 12. maj 2013 20:46

    Fantastic blog! Do you have any helpful hints for aspiring
    writers? I’m hoping to start my own website soon but I’m a little
    lost on everything. Would you suggest starting with a free platform like WordPress or go for a paid option?
    There are so many choices out there that I’m totally overwhelmed .. Any suggestions? Kudos!

  14. 6. august 2013 00:00

    You are so cool! I do not suppose I have read through a single thing like that before.
    So wonderful to discover somebody with original thoughts on this topic.
    Really.. thanks for starting this up. This site is something that’s needed on the web, someone with a bit of originality!

  15. 29. august 2013 08:29

    Reblogged this on Fremtidens Verden and commented:
    Fremtiden består af drømme og entusiasme. Som alle andre drømme holdt denne en tid, tilsyneladende med mange gode oplevelser undervejs. Nu er den så blevet et minde – om en fantastisk fremtid, der er gået.
    Der er nu noget befriende og opløftende over at høre folk fortælle, mens de er fulde af entusiasme for det, de har sat i gang, fulde af håb og fulde af energi, som det er tilfældet for Mette Helbæk i dette blog-indlæg, som jeg har valgt at reblogge.
    Og det gode ved sådanne blogs er, at de hjælper til at fastholde tankerne til inspiration for fremtidige iværksættere. Fremtiden består også af minder.

  16. 23. september 2014 23:19

    Hi! This post couldn’t be written any better!
    Reading through this post reminds me of my previous room
    mate! He always kept chatting about this. I will
    forward this write-up to him. Fairly certain he
    will have a good read. Many thanks for sharing!

Trackbacks

  1. Nye vinde blæser over Din Baghave « Din Baghaves blog
  2. Din Baghave – fortid, nutid og ikke mindst fremtid – Fremtidens Verden

Skriv et svar

