Skip to content

Flere spændende leverandører

17. marts 2010

Niels Stokholm fra Thorshøjgård.

Denne uge har vi igen været en tur på landet. Vi har talt med biodynamikerne Rita og Niels fra Thorshøjgård i Dronningmølle om vilkårene for det biodynamiske landbrug i dag, om hvorfor køer ikke kan lide at være alene hjemme – og mange andre ting. Thorshøjgård er et meget interessant sted, hvor hjertet virkelig banker for den biodynamiske helhedstankegang, og som vi glæder os til at komme til at handle med. Herfra vil vi blandt andet få kirsebær i forskellige sorter og visse mindre kåltyper.

Verner Andersen fra Bellingehus.

Vi mødte også Verner Andersen i Bellingehus Frugtplantage ved Slangerup. Også han er overbevist biodynamiker og har blandt andet ansat et hold grisebasser, som tager sig af at holde jorden omkring de dyrebare æbletræer ren for nedfald og anden naturlig forurening. Nogle af af hans blommetyper og 30-40 forskellige æblesorter vil være til at få i Din Baghave henover efteråret – ligesom det er svært at holde fingrene fra Verners håndpressede æblemost.

To af Verners ansatte grisebasser i færd med at høste deres løn.

Et æbletræ, der venter på forår.

Bellingehus' vejbod.

Thorshøjgårds køer har et dejligt liv.

...og navne, naturligvis.

Reklamer
One Comment leave one →
  1. 18. april 2010 23:08

    hej.
    jeg skriver ti jer fordi jeg tænklte at det måske var interessant for jer at være med på kødbyens nye torvemarked, der kommer til at løbe af stabelen hver søndag resten af 2010.
    nedenstående er en beskrivelse af projektet.
    mvh.
    rasmus vind.

    Kødmarked
    – et design og delikatessemarked.

    Torvemarked på Flæsketorvet i den Hvide Kødby.

    Formål
    Vi vil skabe et torvemarked som vil fungere som et samlingspunkt og katalysator for samarbejder mellem de mange forskellige erhverv, der i dag bebor Kødbyen og derudover Vesterbro generelt.

    Makedet bliver en brobygger mellem de kreative erhverv og de traditionelle slagtererhverv (og relaterede erhverv med udgangspunkt i fødevareindustrien) i Kødbyen.
    Noget der i dag er mindre prioriteret, end det måske burde være.

    Vi ønsker at give små producenter mulighed for at bidrage til en spirende og inspirerende detailhandel i København.

    Vi vil udfordre de gængse opfattelser af, hvad dels madindkøb indebærer, og hvordan man som forbruger forholder sig til de produkter, vi er så afhængige af for at holde os i live.
    Ligeledes ønsker vi at skabe et vidensforum for sundhedsfremmende produkter båret frem af fagfolk, som ønsker at dele deres viden med forbrugerne.

    Der ønskes også en dialog mellem byboere og landmænd og at det muliggøres gennem direkte handel fremfor en kompliceret, uigennemskuelig fødevarekæde.

    Dels ønsker vi at fremme forståelse for de mange nye kreative erhverv, der nu skyder frem i Kødbyen.

    Vi vil skabe et marked, som (udover et fødevaremarked der er så indlysende stedets historie og virke taget i betragtning) også lader designervarer som tøj, sko, accessories, indretningsartikler, plejeprodukter osv. komme til sin ret.

    Baggrund
    København er stort set den eneste større by i Danmark, og i vores nabolande for den sags skyld, der ikke har været i stand til at fremelske et marked med faste tilbagevendende torvedage.
    På Kødmarkedet skal høj som lav kunne nyde godt af tilbuddet om at blive inspireret til at afprøve nye varer, hive et godt tilbud hjem på de varer vi allerede kender og sætter pris på, og i forbindelse dermed måske endda være så heldig at møde nogen man kender, eller endnu bedre, nogen man endnu ikke havde lært at kende og således ikke bare få fyldt indkøbspose og mave, men også få en på opleveren.

    Foreløbigt har vores arbejde afstedkommet to julemarkeder som blev afholdt i dec 2009 med stor succes.
    Julemarkederne havde stadeholdere bestående af både restaurationer fra kødbyen, udbydere af the og kaffe, der blev solgt delikatesser og designervarer fra både lokale gallerier og små spændende producenter med noget på hjerte.

    Vi havde i snit pr gang ca 1500 besøgende igennem markedet, hvilket vi selv syntes var ganske flot, det kolde vejr taget i betragtning.
    Det frøs 6-8 grader d. 20 december….
    Stadeholderne var rigtigt glade for de to arrangementer, og mange af dem opfordrede os til at fortsætte.
    (se nederst under referencer)

    Idé & vision
    Et marked, der kan skabe liv og andre aktiviteter i Kødbyen end nattelivet. Det kan agere brobygger på et socialt og fagligt plan mellem den gamle og nye Kødby.
    Vi vil vise at der er mere og andre kræfter i Kødbyen end nattelivet.

    Mange forbrugere er i dag fremmedgjorte overfor for de produkter vi alle køber i de konventionelle supermarkeder.
    Med et torvemarked fremmes muligheden for at få et mere umiddelbart indtryk af de fødevarer der er tilgængelige og få information om hvordan de anvendes, deres historie og værdier.

    For producenter og importører vil det være en unik mulighed for at få forbrugerne direkte i tale.
    Navnlig de mindre og evt nystartede producenter og importører vil her have en mulighed de ellers ikke ville have råd til, idet at man ikke nødvendigvis forpligter sig til mere end én torvedag af gangen.
    Det vil blive til et interessant venue, hvor former og kræfter kan prøves af og produkters levedygtighed testes direkte af forbrugerne.

    Vi håber, at det vil give de mange mindre, måske lidt ”skæve” producenter mod på at søsætte deres drømme.
    Hvem ved, måske begynder nye erhvervseventyr med nye arbejdspladser etc. som følge af Kødmarkedet…?
    Det er en af de helt centrale idéer i Kødmarkedet, at det skal være et ”eksperimentarium” for nye idéer.
    Et sted hvor man kan prøve sine tanker af i en fagligt velfunderet sammenhæng, hvor andre har viden og netværk man kan hhv bruge og blive en del af.
    Ideen har fået megen støtte fra de lokale brugere i Kødbyen såsom Inco, Kødbyens Lejerforening, Københavns Slagterlaug og de mange forretninger, gallerier m.m. der bebor Kødbyen.

    Tanken er desuden, at en procentdel of overskuddet vil gå til kødbyens forskønnelse.
    Vi har til hensigt at overføre en procentdel af vores overskud til foreningen Kødmarkedets venner.

    Sortiment
    Vi vil arbejde ud fra en hel klar målsætning om at fødevareprodukter skal være i højsædet, men også andre produkter vil blive søgt repræsenteret ud fra samme tanke om et højt kvalitetsniveau.

    Vi vil derfor forsøge at opdele markedet som følger:

    60% delikatesser (alle fødevarer, kolonial, vin m.m.)

    30% design (tøj, sko, plejeprodukter, musik, indretning m.m.)

    5% restauration (direkte fortæring og udskænkning ex. Juice-bar, ølbod, sandwich, pølser m.m.)

    5% information (Ngo’er (ex. Amnesty o.lign), uddannelser, gallerier, KK, Reden, Vesterbro Lokaludvalg etc.)

    Det sociale element
    Det er vores ønske at Kødmarkedet skal kunne have en social dimension. Tanken er, at der via en endnu ikke helt gennemarbejdet turnusform gives mulighed for interesseorganisationer, at blive en del af markedet. Vi forestiller os at at lave en model, hvor forskellige organisationer, fx Amnesty, Læger uden Grænser, lokale sportsklubber o.lign., tilbydes en procentdel af indtjeningen på markedet mod, at de via deres medlemmer yder hjælp med fx at holde pladsen ren, overholde brandmyndighedernes afgrænsninger, være behjælpelig med information til brugerne/gæsterne etc. En lignende ordning bruges i vid udstrækning i forbindelse med afviklingen af Roskilde Festivalen.

    Der arbejdes pt også med et integrationsprojekt (det dog skal understreges, at det stadig er på tegnebordet) som vil involvere indvandrekvinder, der skal give dem mulighed for at udvikle og sælge produkter i øjenhøjde med de danske forbrugere.

    Det visuelle
    I overensstemmelse med det grafiske udtryk i resten af Kødbyen vil de gennemgående farvetemaer på Kødmarkedet være hvid og blå.
    På den måde vil der være overensstemmelse mellem de forskellige udtryk, og stedet vil have et enkelt og stilrent grafisk udtryk. Kødmarkedet vil efterkomme de fredningsservitutter, der hersker på stedet.

    Der arbejdes pt på at lave et udkast til, hvordan Kødmarkedet kunne tage sig ud, hvis der ville blive givet tilladelse til at montere delvist permanente, delvist flytbare overdækningsmoduler på Flæsketorvets parkeringsplads.

    Dette udkast tegnes af et af de i Kødbyen residerende arkitektfirmaer.

    Sted
    Markedets boder vil blive opsat på parkeringspladsen mellem Kongsbak fisk og Kødbyens Fiskebar, med mulighed for udvidelse på Flæsketorvet til begge sider med hensyntagen til trafikale forhold og brandmyndighedernes øvrige forbehold.
    Kødmarked vil kunne foregå på parkeringsarealerne i Den Hvide Kødby forår, sommer og efterår, mens man kunne forstille sig, at man i vinterperioden evt. ville kunne benytte haller i Kødbyen.
    En anden mulighed vil være at overdække udearealer i Den Grå Kødby, idet det i de smallere gader ville være nemmere at afskærme for vind og øvrigt vejrlig.

    Tidsplan
    Markedet afholdes om søndagen i tidsrummet 10.00 til 18.00 (tidsrummet kan evt udvides om sommeren) med henholdsvis en times opsætning og nedtagning, før og efter ovennævnte tidsrum.
    Dette vil foregå udenfor fra maj til så længe vejret tillader det og senere på året, om muligt, i hallerne eller de overdækkede udearealer i Den Grå Kødby.

    Organisationsstruktur
    Tanken er, at der skal oprettes både et firma og en forening.

    Foreningen skal stå for de ‘bløde’ ting i Kødbyen – som forskønnelse af Kødbyen fx urbane haver på tagene i den Grå Kødby, afholde koncerter og lignende arrangementer.
    Pointen er, at det skal være forankret i Kødbyen og på den måde bidrage til/være til gavn for lokalsamfundet.

    Firmaet skal stå for at aflønne medhjælpere og tage sig af diverse administrative opgaver.

    Følg med på:

    http://www.koedmarked.dk

    eller skriv for nærmere information på:

    info@koedmarked.dk

    Med venlig hilsen,

    Kødmarkedet.

    Ditte Hegelund
    ditte@koedmarked.dk
    tlf – 31 21 80 08

    Bo Pedersen
    bo@koedmarked.dk

    Rasmus Vind Ludvigsen
    rasmus@koedmarked.dk
    tlf – 20 60 30 12

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: